Vbočený palec či hallux – vše co potřebujete vědět

autor: | Srp 2, 2017 | Zdraví a krása |

Vbočený palec neboli hallux valgus je častější handicap než si možná myslíte. Lidově je taky můžete nalézt pod zkomolenými názvy “ vybočený palec “ či ” haluxy “.

Vbočeným palcem třeba trpí i Victoria Beckham, Jennifer Aniston, Oprah či Catherine Zeta-John, Paris Hilton…. A výčet by klidně mohl být delší. Je to opravdu rozšířený problém chodidel. Záleží v jaké chvíli a v jakém stádiu hallux podchytíte. Někomu se poštěstí, že se fyzioterapií, korektory a cvičením vyhne operaci, někomu bohužel ne.

Chci vám detailněji představit tento problém, původ a vznik této nepříjemnosti. V článku se dočtete, jak vbočenému palci předejít prevencí. Ale především pro ty z vás, kterých se už aktuálně hallux týká, tak rady jak na něj vyzrát. Najdete zde rady, jak cvičit a používat korektory na “haluxy “ a udělat vše pro to, abyste zvýšili své šance vyhnout se operaci, na kterou určitě nikdo nechodí pro potěšení.

 

Co je to vbočený palec či hallux  ?

 

” Haluxy ” či vbočeným palcem se myslí palec, který se “přitulí” směrem k ukazováčku na vaší noze. Naklání se k ostatním prstům místo aby směřoval rovně a ve skutečnosti je to vlastně vybočený palec ze svého směru. Jinými slovy je to zdeformovaný palec, kdy je palec vychýlen ze své osy. Protože se tímto vybočením mění i styl našlapování, tak se vytváří na nártové kůstce nashromážděná kostní hmota, která vytvoří velmi nehezkou bouli. Palec je velmi zatížen, jeho prokrvení je omezeno, drží se tam látky, které vytváří místo zánětu a právě ten je původce té bolesti.

Výrustek se vytváří na kloubním spojení prvního článku prstu a nártní kosti. A tuto deformitu nazýváme hallux valgus (vbočený palec).

 

Jak se projevuje a jak se rozpozná vbočený palec?

 

 Nepříjemná bolest je prvním příznakem, kterému je třeba věnovat pozornost. Palec vypadá v pořádku, změnu nevidíte, ale cítíte. Bolest může být opravdu velmi nepříjemná a někdy vás budí i v noci ze spánku, někdy pociťujete bolest ”jen” při delší chůzi nebo delším stání. Pár rad, jak si od bolesti vbočeného palce ulevit uvádáme zde.

V některých případech ještě před tím, než začnete pociťovat bolest můžete sledovat, že se váš palec nepřirozeně vyklání ze svého směru a že máte tak trochu vybočený palec. Začne se vytvářet bolestivý výrustek na vnitřní straně chodidla u palce. Oblast kloubu je načervenalá a oteklá.

Dalším projevem vbočeného palce je problémové nazouvání bot. Cítíte nepříjemný tlak při obouvání do úzkých bot. Určitý druh obuvi už dokážete obout jen přes velkou bolest a později se už do ní ani nevejdete přes zvětšený kloub.

 

Proč zrovná já mám vbočený palec?

Dědičná příčina halluxu

Hlavní příčinou může být genetická, rodinná predispozice. Někdy ani nemusíte nosit nepohodlné boty, které vám chodidlo deformuje a přesto se “ haluxy “ u vás objeví. Je to dáno geny, pokud jste hallux zdědili, tak se toho nezbavíte, ale je třeba, abyste tuto vadu nějak zmírnili všemi možnými dostupnými prostředky, které vám představíme.

Úzká obuv, obuv na vysokém podpatku

A další zásadní příčinou jsou nepohodlné úzké boty a především obuv na vysokém podpatku, ale i také specializovaná obuv například pro  krasobruslení, balet, atd.

Nejčastěji je to kombinace obojího. Kdo má k vbočenému palci sklon a nosí nevhodnou obuv, tak je velká pravděpodobnost, že se u něj hallux objeví.

Často se mluví o tom, jak jsou dnešní boty nepohodlné a že kdysi lidé chodili zdravěji než my, ale i obuv  předešlé generace měla své mouchy. Například obuv našich babiček se dědila v rámci rodinných úspor a bylo jedno jestli je tlačí nebo ne. Kdysi dávněji obouvali lidé dřevěnou obuv, ale i ta mohla pěkně zlobit a tlačit, když nesedla dobře. Takže vbočený palec není fenomén dnešní doby.

A jak naše boty působí na naše chodidla? My nepřemýšlíme nad tím, jestli se obuv hodí pro naše chodidla, ale spíš nad tím, jestli se bota hodí k šatům, jestli se nám obuv líbí. Vzhled se stává jediným požadavkem na obuv pro nás a naše chodidlo může být vůbec rádo, že jsme vybrali takovou velikost, aby se tam vešlo. Ruku na srdce, kolikrát si někdo koupil i menší nebo větší boty, protože prostě ty boty musel mít ?

A především velmi časté nošení bot na vysokém podpatku je pro deformaci chodidla a palce velmi nebezpečné.

 

Jak chůze a obuv souvisí s vbočeným palcem?

 

Věděli jste, že naše chodidla mají senzory? Na chodidle máme takové  receptory, tzv. proprioceptory, které posílají signály a komunikují s mozkem a tlumočí mu, po jakém povrchu chodíme, jaký je náklon chodidla atd.  Mozek podle těchto signálů vyhodnotí situaci a nastaví svalové napětí a celý náš pohybový aparát, aby při chůzi nedocházelo ke zranění, pádu, šlápnutí vedle. atd. , ale tím že je jednoduše uzamkneme a stlačíme do dnes běžné obuvi, tak tyto proprioceptory nějak zleniví. Komunikace mezi chodidlem a mozkem zadrhává a pak dochází k podvrktnutí, úrazům, pádům.  

Pokud nosíme nevhodnou obuv, tak svaly, které mají během chůze pracovat, jsou čím dál více lenivější, až nakonec úplně ochabnou. Takovou špatnou chůzí zapřičiníme pokles příčné klenby. Následkem toho špatně došlapujeme na chodidlo a svaly a šlachy nám svým pohybem odtahují palec ze správného směru a palec se stává vbočeným.

Jak tedy našim chodidlům pomoct? Chůzí naboso, cvičením, nošením vhodné obuvi, to jsou příklady, jak chodidlům pomoct.  K dispozici jsou dnes nejrůznější stimulační míčky, válečky, balónky, pantofle a mnoho dalších pomůcek. 

Je třeba dát chodidlům prostor od samého začátku. Například vyznavači bosé chůze nosí i prstové ponožky, které jsou obdobou prstových rukavic.

 

Jak se vbočeného palce zbavit a dá se vůbec vyléčit?

 

Vbočený palec či jak lidově říkáme ” haluxy ” není triviální problém, co zaženeme nějakým lékem či obkladem. Je to trvalá záležitost, ale můžeme ovlivnit to, do jaké míry nás bude obtěžovat a kam až to necháme zajít.

Velmi záleží na tom, v jakém stádiu jsme se rozhodli s vbočeným palcem bojovat a pracovat na nápravě. Na vbočený palec fungují určitým způsobem srovnávače neboli korektor vbočeného palce a velmi důležité je cvičení. Je důležité se léčbě vbočenému palci věnovat komplexně. Propojte všechny druhy pomoci, které mohou vbočený palec napravit.

 

Jaký je správný korektor vbočeného palce?

První pomoc, na kterou natrefíte jsou korektory vbočeného palce. V prvních fázích je většinou třeba pasivní korekce postavení palce, abychom si ulevili od bolesti. Stejně tak v počáteční fázi, kdy už  tušíte, že se hallux začíná rýsovat určitě aplikujte na chodidlo korektory. Rozhodně vám nemohou uškodit, jen pomoct. Srovnávač vbočeného palce funguje tak, že odděluje palec od ostatních prstů a směrují ho správným směrem. Korektorů na vbočený palec je několik druhů. Můžete je používat ve dne  či v noci. Korektor palci připomíná, kde by měl správně být umístěn. Ale jen samotný srovnávač vbočeného palce vám hallux nenapraví, je třeba zároveň palec posilovat a s chodidlem cvičit.

Dvě překročené nohy přes sebe. Jde vidět jen chodidla a holeně. Na chodidlech jsou korektory vbočeného palce v bílé barvě.
Jedno chodidlo se silikonovým korektorem vbočeného palce v bílé barvě. Nad chodidle, je v kruhu menší fotografie, kde je na choddle červeně zobrazen hallux.
Korektor vbočeného palce na chodidle obepínající palec u nohy a nárt. Korektor je v bílé barvě.
Korektor vbočeného palce, velmi nenápadný

Cviky pro srovnání vbočeného palce

A právě zmiňované cvičení je velmi ,ale opravdu velmi účinné. Cvičení neznamená jen cviky s chodidly, ale je to také sensomotorická stimulace chodidel jako taková. Už jen to, že budete chodit často naboso, nejlépe po přírodním povrchu či používat cvičební pomůcky jako např. balanční podložky.

Zde uvádíme 6 cviků, které posílí váš palec a pomůže v případě vybočeného palce. Samozřejmě že, čím dříve se jím začnete věnovat, tím dříve ulehčíte svému problému. Tyto cviky cvičte i preventivně.

  1. Zkuste oddělit prsty od ostatních prstů. Zkrátka roztáhnout všechny prsty od sebe, jakoby do vějíře. Držte 1 sekundu a pak uvolněte. Opakujte 20-30x.
  2. Prsty stočte dovnitř, jakoby se styděly a schovávaly a pak je zase rozestřete. Stočte dovnitř, sekundu vydržte a rozestřete.
  3. Uchopte palec do ruky a krouživým pohybem s ním pohybujte jedním směrem a poté druhým směrem. Pokud je to pro vás hodně bolestivé, tak si předtím udělejte nějakou teplou lázeň.
  4. Velmi podobné předchozímu cviku. Uchopte palec do ruky a pohybujte s ním tak, že vykreslujete ležatou osmičku. Opakujte několikrát a poté to stejné opačným směrem.
  5. K dalšímu cviku je třeba pružná guma.  Chodidla položte na zem. Jeden konec zavěsíte za palec z vnitřní strany a druhý taktéž za palec na druhé noze. Nohy od sebe odtáhněte a vydržte 30s – 1min.
  6. Budeme pokračovat s gumou. Tentokrát si pohodlně sedněte, aby se chodidla nedotýkala země. Gumu zahákněte za palce jako v předchozím cviku a s prsty pohybujte nahoru a dolů, jako byste jimi mávali.

Cvičení si lze i velmi zpíjemnit tím, že jej budete provádět během masážní koupele v masážní vaniččce.

Operace vbočeného palce

 

V případě, že se všechny pokusy jako rehabilitace, cvičení, korektory minuly účinkem, tak zbývá ta poslední možnost, což je operace. Tady mám jen jednu radu. Pokud je to možné, tak zkuste navštívit více nž jednoho lékaře, abyste měli více názoru na váš problém.